Being Mindful Blog

Gemeente Nijmegen Going Mindful

Profiteer tot 1 oktober 2017 van de Meedoen-regeling!

Logo Nijmegen

 

 

 

De Gemeente Nijmegen ondersteunt  tot 1 oktober 2017 minima bij trainingen van Being Mindful. Dit samenwerkingsverband zorgt voor € 150,- korting voor alle minima in Nijmegen en wordt de Meedoen-regeling genoemd. Zodoende worden de trainingen bij Being Mindful betaalbaar voor de meeste mensen en dat is een mooi begin van 2017!

Lees meer

Albert Heyn Meditatie

albert heyn meditatie

Door Eric Oostdijk

Enkele jaren geleden zijn we in de schaduw van een Albert Heyn XL komen wonen. Wat ging er een wereld voor ons open en wat zijn we nu verwend met alles wat er te koop is: bananen uit Bolivia, koffie uit Guatemala en frisse melk uit het Friese achterland. Menig uur hebben we daar sindsdien doorgebracht; kinderen in de leeshoek zich vergapend aan de nieuwste Donald Duck en de spannendste Suske en Wiske en wij, ouders met boodschappenlijstje in de hand, onze weg zoekend door het labyrint van overvolle schappen.
Zeker tijdens kersttijd is het een jaarlijks terugkerend fenomeen: het overleg wanneer we de kerstboodschappen zullen gaan doen.

Lees meer

Mindfulness and Anxiety

news031711 03

by Rosalie Dores on 3rd December 2015

Anxiety is an experience we all have to a lesser or greater degree. It can be an extremely unpleasant experience, generating bodily sensations such as nausea, heart palpitations, dry mouth, sweating, shallow and speedy breathing and less specific an overwhelming sense of dread. In a former post entitled the “Anatomy of Anxiety” I pointed to the ways in which anxiety manifests not just physically, but also mentally. When we feel anxious our thought processes can often speed up, exacerbating the actual felt experience of anxiety.
When we practice mindfulness, we learn how to tease out the thoughts from the bodily sensations.

Lees meer

Mindfulness: A Wider Field...

old lady young optical illusion1

by Rosalie Dores on 28th November 2016

The Mindfulness Based Stress Reduction programme is not only about stress. The profound impact of the course on peoples’ lives, derives from its invitation to examine how we live our lives. This ‘how’ is important. It is empowering. It asks us to be accountable, to show up, and be responsible for the ways our lives are unfolding. One of the ways it does this is by exploring perception. The way we view things.

Lees meer

Een nieuwe aanpak bij ADHD: mindfulness

lguiueqplhw inbal marilli 2

Door Brenda van Osch

Een gezond kind medicijnen geven, louter vanwege een druk brein: dat stuit sommige ouders tegen de borst. Is mindfulness een goed alternatief voor ritalin? Drie jonge proefpersonen en hun ouders over adempauzes, yoga-oefeningen en de snelweg versus de wandelweg.
‘Doe je ogen rustig dicht of kijk naar een punt op het plafond als je dat fijner vindt.’

"Pillen zijn een quick fix, maar mindfulness geeft je zelf de controle om je aandacht en impulsen te reguleren."
- Renée Meppelink

De kalme vrouwenstem van de meditatie-app klinkt uit de speaker van de iPhone. Jesse (9) sluit op de bank in de woonkamer zijn ogen en legt zijn handen losjes op zijn buik. Deze mindfulnessoefening, de bodyscan, zal zijn aandacht steeds weer terughalen naar wat hij voelt in zijn lichaam. Even louter ervaren en zijn, is het idee.

Lees meer

Mindfulness bij bijles Duits

rmhsymxupw0 jj thompson 3

Door Eric Oostdijk.

Mijn ervaringen als docent in de wereld die onderwijs heet zijn niet altijd even educatief of pedagogisch te noemen. Soms is vergeten een zegening en essentieel om te blijven functioneren. Maar soms is het heel waardevol om zaken te onthouden. Deze blijken in het nazien essentieel om te blijven functioneren en visie te behouden. Zeker de moeite van het onthouden waard zijn de inspirerende ontmoetingen met leerlingen. In het bijzonder de ontmoeting met ene Bas.


Het is een druilerige maandag in januari als ik van de rector van een school te horen kreeg dat mijn contract per 1 april van dat jaar beëindigd zou worden wegens ‘verwachtingen die van mijn kant niet waargemaakt werden’. Ik werd als ‘High Potential' binnen gehaald en een jaar later als ‘Low Potential’ weer weggestuurd. En zo gebeurde het ook. Op de eerste van de maand april stond ik buiten op het schoolplein zonder baan maar wel vol van enthousiasme. De laatste maanden op deze school waren namelijk heel bijzonder te noemen, voor mij dan. En dan gaat mijn dank vooral uit naar een specifieke 2 gymnasium klas. Ik had het grote geluk om deze klas Duits bijles te mogen geven.'Mijn lessen waren inmiddels door een andere docent overgenomen, maar mijn uren moesten wel invulling krijgen, dus bijles. Deze kans greep ik met beide handen aan, met in mijn achterhoofd een plan...

Mijn plan was om de laatste maanden op mijn zinkende onderwijsschip te gaan experimenteren, iets wat we niet heel graag doen in het huidige onderwijs. Maar de beer was inmiddels geschoten, zijn huid verkocht. Ik had niets meer te verliezen en dus alles te winnen (en dat is trouwens een raar maar rijk gevoel)! Mijn plan was het om voor mezelf helder te krijgen of mindfulness zou aankomen bij deze leeftijdsgroep en dit schoolniveau. een uitgelezen kans om tegen de strrom in te zwemmen en te onderzoeken of mijn enthousiasme ook bij leerlingen te vinden was.
Toen ik de klas voor het eerst zag, stelde ik me voor en vertelde hen dat het officieel ‘bijles Duits’ was, maar dat we iets anders gingen doen. Alle leerlingen zaten op het puntje van hun stoel (en dat zien we graag in onderwijsland).
Ik nodigde hen uit om op te staan en heel hard door het lokaal te lopen totdat ze van mij een belletje zouden hoorden. Als dolle honden renden ze door het lokaal, alsof ze voor het eerst in hun leven werden bevrijd van een te strakke lijn om hun nek.
Toen klonk mijn belletje... en nodigde ik hen uit te stoppen, te pauzeren en op te merken hoe ze erbij stonden. Mijn instructie klonk als volgt: “Hoe voelt het lichaam, hoe voelt je hartslag? Voel je beide voeten op de grond, links en rechts. Verander niets aan dit moment. Kijk eens hoe dicht je bij dit moment kunt komen? Hoe sta je er op dit moment bij?”.

Na een paar minuten van stilte en pauzeren, stak Bas zijn vinger op. Hij vroeg of hij iets mocht zeggen. “Natuurlijk Bas, ga je gang.” zei ik. Toen zei hij de voor mij profetische woorden: “U bent de eerste docent, die vraagt hoe ik erbij sta en niet hoe ik ervoor sta. Dat laatste gaat altijd over cijfers en mijn rapport, uw vraag gaat over mij als persoon.” (Stilte...).
Leerlingen willen gezien en gehoord en gevoeld worden en mindfulness helpt daarbij! Zij merken het heel scherp op en zij niet alleen...
Een dag later werd ik door mijn teamleider apart genomen in de docentenkamer. Ze vroeg me wat ik tijdens mijn uurtje bijles Duits had gedaan in de 2 gymansium klas. Ik voelde de revolutionair in mijn lachen. Ik voelde me vrij en bereid te antwoorden wat ik moest antwoorden. Ik zei: “Ik heb mindfulness-oefeningen met hen gedaan en dat was prachtig!”
Mijn teamleider begon terloops te lachen en vervolgde haar verhaal: “Gisterenmiddag werd ik namelijk door de moeder van Bas gebeld met mededeling... dat zij het fantastisch vond dat ik met mindfulness-oefeningen had gewerkt tijdens de bijles. Ze bleek in de tuin te hebben gestaan toen Bas fluitend aan kwam rijden. Voor het eerst sinds maanden kwam hij blij en opgewekt thuis uit school met de boodschap, dat hij het gevoel had dat hij nu pas echt iets leerde op school...”deelde de Bas zijn moeder mee.

Mijn dagen waren weliswaar geteld op deze school. Mijn carriere als docent misschien wel voorgoed om zeep geholpen, maar mijn enthousiasme voor mindfulness in het onderwijs had een enorme boost gekregen door de simpele ontmoeting met Bas. Een hartelijk dank daarvoor!

Lang leven Mindfulness-Light

Mindfulness light klein

Door Eric Oostdijk

Klaslokalen, schooldeuren en de pauzebel maken al ruim 38 jaar deel uit van mijn leven. Eerst als peuter, later als leerlingen en student. Op dit moment als docent in het hoger onderwijs. Als je school noemt hoort daar in dezelfde adem het woord ‘huiswerk’ bij. Een woord met nog al wat impact. Een woord waar een soort van zwaarte aankleeft, een donkere schaduw, iets waar je vanaf willen. 

Lees meer

Mindfulness Based Stress Production

Blog Stress 3

Door Eric Oostdijk

Enkele jaren geleden heb ik de training tot mindfulnesstrainer afgerond in een onzekere en drukke periode in mijn leven: voor de vierde keer vader geworden en net mijn baan als vaardigheidstrainer bij een grote bank opgezegd, diende zich sneller dan verwacht bij mij de vraag aan: wat wil je werkelijk doen? Welke kant ga je op?
In deze periode voelde ik bijna letterlijk de eb-en-vloed- beweging van wanhoop en twijfel. Niets leek zekerder dan de onzekerheid zelf.

Lees meer

Leren vissen zonder haakje

 

photo 1470330453978 5692624aa578

Leren vissen zonder haakje
Retraite met Charles en Patricia Genoud.

Door Eric Oostdijk

Ik weet nog dat ik vroeger met mijn broer ging vissen in een van de vele vijvers bij ons in de buurt. Vol verwachting liepen we dan als grote jagers door onze buurt op weg naar ‘the big Catch’, om vervolgens vaker teleurgesteld dan tevreden naar huis terug te keren. Van de jagers die we waren was slechts een schim over. We hadden weer eens niets gevangen en hadden dorst. Thuis belandden de hengels met een grote boog in de hoek van de schuur en even later stonden we, met een appel in de hand, te voetballen op het pleintje voor ons huis...

Lees meer

What Mindfulness Is Missing

How Self-Compassion Can Help Teens De-stress

Teen stress is on the rise. According to a new study, learning mindfulness and self-compassion can help teens cope.
By Jessica Morey | August 24, 2016

ibme hp

In a 2014 national survey conducted by the American Psychological Association, 31 percent of adolescents aged 13 to 17 said that their stress increased in the previous year, and 42 percent said they were not doing enough to manage their stress. Adolescents who experience frequent stress are more prone to depression and perform worse in school.

How can teens foster emotional well-being during this often-turbulent time of life?

Lees meer

Being Mindful Mindfulness
Being Mindful Onderwijs
Being Mindful Interpersoonlijk
Being Mindful Mbsr

Wat is Mindfulness?

"Mindfulness ontstaat door bewust aandacht te schenken, in het huidige moment, met compassie en open en niet-oordelende nieuwsgierigheid. Door het ontwikkelen van deze vorm van aandacht, kunnen we een manier van leven ontdekken die uitnodigt om in het hier en nu te blijven. Zodoende verliezen we ons minder (snel) in het 'herkauwen' van wat geweest is en onze eindeloze tendens om ons zorgen te maken over de toekomst.''

Lees verder

Kom ik in aanmerking voor een vergoeding?

zorgwijzerBij een zorgverzekering met aanvullende dekking heb je bij sommige verzekeraars recht op vergoeding van de kosten die een mindfulness-training met zich meebrengt. Dit gebeurt onder de noemer alternatieve geneeswijzen, preventieve cursussen, psychologische hulp of psychosociale hulp.

Kijk hier of je zorgverzekeraar een vergoeding biedt.

Neem contact met mij op

  1. Please type your full name.
  2. onjuiste invoer
  3. Onjuist mailadres
  4. Invalid Input
  5. Invalid Input
Mindfulness Nijmegen Metta Logo
Mindfulness Nijmegen Cfm Logo
Mindfulness Nijmegen RadboudcentrumvoorMindfulness
Mindfulness Nijmegen Trained To Teach Dot B Foundations
Trained To Teach Dot B
Mindfulness Nijmegen Cvm